To je motto výstavní expozice Princip Baťa, která je umístěna ve 14. budově baťovského areálu. Tuto expozici jsme měli možnost navštívit spolu se žáky 2. a 3. ročníku učebního oboru Prodavač. Tato expozice je svým rozsahem, hloubkou a šíří záběru zcela ojedinělou nejen v České republice, ale i v Evropě.
V expozici jsou začleněna 3 témata, která se již v nedávné minulosti představila. Tato témata Obuv a produkce firmy Baťa, Film a Cestovatelství byla velmi vhodně doplněna dalšími čtyřmi, která jsou postavena na trojrozměrných předmětech. Jsou to Ševcovská dílna, Výroba, Prodejny a Doprava. Samostatný celek pak vytváří témata věnovaná osobnostem a historii firmy, umístěná proti vstupu do expozice. Jsou to celky s názvy Tomáš Baťa, Jan Antonín Baťa a Baťovci.
Další témata jsou pak umístěna v tzv. klidové zóně, která je řešena ve stylu interiéru Společenského domu. Je zde možno nalézt baťovské časopisy, publikace a další materiály s doplňujícími informacemi k předcházejícím tématům.
Naši studenti tak měli možnost poznat historii jedné z našich nejvýznamnějších firem, jejíž filozofie významně obohatila, a to i celosvětově, výrobu, módu i obchod a dodnes je i v globálním měřítku příkladem pro současné i budoucí podnikatele. Velmi silný dojem zanechala unikátní kolekce obouvání cizích národů a různé typy obuvi ze všech koutů světa. Zhlédli jsme soubor textilních střevíčků z období čínského císařství, soubor afrických sandálů, sbírku obuvi z Indie i opánky z peří pštrosa a lidských vlasů, které sloužily k rituálním obřadům v daleké Austrálii. Nejucelenější kolekcí byl soubor obuvi firmy Baťa, který zahrnuje období od založení továrny v roce 1894 až do roku 1945, kdy byl obuvnický komplex znárodněn.
Velmi poučná byla i multiprojekce, ve které se žáci seznámili s technikami nabídky a prodeje obuvi, ale také se způsoby dopravy z výrobních hal do skladů a se všemi zásadami správného skladování. Naši studenti pochopili, že součástí kvalitních poradenských prodavačských služeb je i umění výrobek nabídnout, k čemuž výrazně pomůže i znalost té či oné firmy, a to nejen její historie, ale i současnosti a budoucích trendů.
Mgr. Marie Baďurová, Bc. Ilona Svobodová